Een update van dag 7 t/m 13 - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Y4YIndonesie2015 - WaarBenJij.nu Een update van dag 7 t/m 13 - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Y4YIndonesie2015 - WaarBenJij.nu

Een update van dag 7 t/m 13

Door: Anne Tedde, Sarah, Koen, Nanook

23 Juli 2015 | Indonesië, Lembang

DAY 7 - Vrijdag, 17 juli 2015
Tussen de brullende baby'tjes hebben wij vol bewondering gezien hoe duizenden mensen gebeden hebben voor hun geloof. De ene jurk was nog mooier dan de ander! Wij vonden het best bijzonder om te zien dat sommige kinderen die op het schooltje zitten, waar wij werken, normaal geen hoofddoek ophadden en nu allemaal hun best hadden gedaan een zo'n mooi mogelijke hoofddoek te dragen.
We vonden het een hele mooie ervaring, zoiets maak je niet vaak mee!!
Toen we terug waren in het hotel hebben we ons klaar gemaakt om naar de Mall te gaan, 'Parijs van Java'.
DAY 8 - Zaterdag, 18 juli 2015
Vandaag hebben we van 's ochtends vroeg, tot laat in de middag gewerkt op het schooltje.
DAY 9 - Zondag, 19 juli 2015
Vandaag hadden we vrij, dus we konden lekker uitslapen! Om 11 uur vonden we het toch wel tijd om wat te gaan doen, want we hadden veel op de planning staan. We zijn op scooters naar een pasar en naar de floating market geweest.Op de pasar werd vooral eten verkocht, het was leuk om de sfeer te proeven. Toen zijn we naar de floating market gelopen. Het was hier heel druk maar wel heel erg leuk.We zagen dat je een bootje kon huren, dus dat hebben we gedaan, terwijl Saar en Koen in de rij stonden, zijn Nanook en Ted iets lekkers gaan kopen voor in de boot. Het varen was heel leuk, ondanks dat we een paar keer bijna omsloegen. We zijn met de scootertaxi's weer terug naar huis gegaan. 'S avonds hebben we lesprogramma afgemaakt.
Het was een leuke dag!
DAY 10 - Maandag, 20 juli 2015
De laatste dag van ons weekend hadden we heel veel gepland. We stonden om 7 uur op om naar de thee plantage te gaan, maar toen we daar aankwamen bleek dat de plantage dicht was. In plaats daarvan zijn we naar een andere plantage gereden wat gewoon een leefgebied was, waardoor we misschien wel mooiere foto's hebben kunnen maken! Onderweg terug naar Bandung vanwaar we weer de weg namen naar de muziekschool zijn we, ja ja, naar de Pizza Hut gegaan voor een kleine westerse maaltijd. Na de lunch zijn we als afsluiting naar de anklung muziekschool udjo gegaan. Bij deze muziekschool hebben we kennis gemaakt met de muziek van de grootste culturen in Indonesië. Aan het einde hebben we met alle toeschouwers ook muziek gemaakt met de anklung, en dit was heel leuk omdat ze het heel interactief hadden gemaakt. Zo had elke anklung een andere noot waarmee we met een hele groep veel bekende nummers hebben gespeeld. Bij Ted viel het allemaal erg goed in de smaak en heeft daarom maar voor zichzelf een Angklung gekocht. Eindelijk thuis waren we dus nog steeds niet klaar met het horen van de mooie geluiden uit het instrument wink-emoticon
DAY 11 - Dinsdag, 21 juli 2015
Vandaag hebben wij voor het eerst les gegeven, heel spannend. Het thema van de eerste les was het lichaam. De kinderen werden opgesplitst in twee groepen. We hebben de kinderen verschillende liedjes geleerd: head shoulders kneed and toes, en onze eigen vertaalde versie van Hallo wereld (van kinderen voor kinderen). Verder hebben de kinderen splitpen poppetjes gemaakt en ingekleurd. We hebben memory gedaan met de kinderen waardoor ze de Engelse woordjes herhaalden die ze geleerd hadden bij het liedje head shoulders knees and toes. Bij Nanook en Anne Tedde gingen ze split pen poppetjes maken. Nanook heeft aan de kinderen de cup song geleerd wat voor vele kindjes nog bést lastig was. De kindjes deden enthousiast mee waardoor je later zag dat de meeste kinderen toch wel erg muzikaal waren! Om 1 uur waren de lessen afgelopen en zijn wij verder gegaan met het verven van de klaslokalen.
Het was een erg leuke dag!
DAY 12 - Woensdag, 22 juli 2015
Deze twee dagen hebben wij weer super enthousiast les gegeven, dat enthousiasme kom natuurlijk door alle lachende koppies de hele dag.
Dag 12 hadden we hygiëne als thema. Voor ons best wel een uitdaging omdat we hier bij veel zouden moeten uitleggen.
We begonnen de dag met een wandeling door de kampong (wijk waar de kinderen wonen, die op de school zitten waar wij lesgeven). Onze taak was om zo veel mogelijk afval op te ruimen. Hier werd je niet echt schoner van, dus hebben we bij terugkomst bij de school les gegeven over hoe je je handen moet wassen en wanneer dit belangrijk is. Zo zeiden we dat ze pas een snoepje van ons mochten krijgen wanneer de handen hélemaal schoon waren wink-emoticon
Na het handen wassen kreeg ieder kind een zeepje om mee naar huis te nemen, en later ook een tandenborsteltje mét tandpasta! De kinderen vonden dit helemaal leuk.Na alle pret hebben we verteld over belangrijke schoonmaakproducten.Het was erg geestig om te zien dat het bijvoorbeeld erg lastig was om "tootbrush" en "toothpaste" uit elkaar te houden.
Met alle hygiëne producten hebben we memory gedaan waardoor ze de engelse woordjes leerden. Aan het begin nog een beetje lastig maar al snel werd er door het enthousiasme veel geleerd.
De kinderen zijn erg dol op Hide and Seek. De vraag of we dat zouden kunnen spelen na de les werd ons daarom ook vaak gevraagd, dus we sloten de dag af met ... Hide and seek.
Als écht afscheid hebben we nog ons nummer "hello world" en "head shoulders knees and toes gezongen"
Rond 1 uur zijn wij even wat gaan lunchen en gingen we 1,5 uur later weer terug naar school om de overige lokalen af te verven. Er moet nog veel gebeuren!!
DAY 13 - Donderdag, 23 juli 2015
Vandaag hebben we weer les gegeven! Het thema van vandaag was: dieren.
We zijn de dag begonnen met liedjes zingen; head shoulders knees and toes & hello world. Alle kinderen kennen inmiddels de songteksen uit hun hoofd, ze zingen heel enthousiast mee. Hierna probeerden we interactie te krijgen met de klas, we hebben de kinderen vragen gesteld zoals: wat is je lievelingsdier? Heb je dieren thuis? Welk dier zou je willen zijn? Deze vragen heeft Ingrid voor ons vertaald, dit zorgde voor een leuk klasgesprek. Hierna hebben de kinderen hun lievelingsdier nagetekend. Daarna hebben we het liedje: "what does the fox say" gezongen, we hebben woorden weg gelaten en die moesten de kinderen invullen terwijl zij naar het liedje luisterden. Als laatste activiteit hebben we kwartet gespeeld; dankzij Ted, Ted is heel goed in kwartetten maken smile-emoticon We hebben de engelse vertalingen van de dieren aan de kinderen geleerd, daarna kon kwartet beginnen. Dit was moeilijker uit te leggen dan we dachten. De kinderen kenden het spel niet en moesten onderling ook nog engelse namen van de dieren toepassen. Wel een goede les dus!
Nadat we les gegeven hebben, zijn we verder gegaan met het verven van de lokalen. Tijdens het verven worden we ook nog vermaakt door de kindjes. Die graag met ons willen spelen, terwijl we eigenlijk hard door moeten werken.

Nu zijn we erg moe, slaaplekker! Sorry voor de late update!!